,En röd liten stuga...

Ikväll har Bosse, mamma  och jag varit ner till "häla" på 70-årskalas. Han som fyller heter Henry Pettersson och är en riktig, riktig skogsmulle, en maffig älgjägare...bärplockare, vedhuggare och allt vad han nu är....
Han och Sigbritt som är en riktig bullbakerskestrumpstickebärplockerskematmor bor i en liten röd stuga ute i skogen vid "hälan". Vid skylten där det står, "här slutar allmän väg", (där Hulda förresten bor ensam,) !!! där  viker jag av i en lång nedförsbacke , ner till detta röda lilla timmerhus...som ligger så fint...
Känslan jag får då jag åker ner för vägen är att jag åker in i ett Jenny NylenrRolf LidbergsCarl Larssonskort. Allt  är så stilla, det ser så hemtrevligt och rogivande ut. Marschallerna brinner stilla under granen vid fönstret..
Mitt i allt detta tycks jag också se en glimt av  en liten tomte som går omkring där nere vid uthuset.....
Nysnön faller sakta ner mot marken, och jag ser hur röken rör sig sakta upp ur skorstenen, upp mot himlen, stjärnorna lyser i universum och jag känner mig så lugn i mitt sinne.
All min stress bara rinner av mig, jag känner ett lugn  i min kropp, allt är så fint och stilla. Jag säger till Bosse och mamma - visst är det vackert ????- de säger inget särskilt, nickar instämmande. 
Jag parkerar bilen och kliver ut i tystnaden, jag hör ett lite brak bakom en gran, kanske att där är en liten hare som skuttar fram snart tänker jag.....
Jag andas in den friska luften, gäspar lite och längtar att få komma in i stugan och få äta av alla de hundra sorters hembakta kakor som jag vet står på bordet där innte.....åh....
Plötsligt så väcks jag upp ur min dröm ,av att min käre moder säger
- Fy  fan för att bo på de hän vise ute i skogen, när vintern börj på å kom.  Å så hän jävla ensligt bor ju jag också oppe i Pålgård,  Nä nu ska jag  fan i mig ringa kommun och säga att jag ska ha en tvåa på Hammar`n, så jag enkelt kan ta mig till affärn och handla, när en hän jävla snövintern börje på och kom. Så hän jävla ensligt ska ingen som börje komma upp i åldern, behöva bo.....bara nån jävla "amp"......
Jovisst säger jag, jag förstår dig mamma......på en sekund försvann min "tomtebolycka". TILLBAKA TILL VERKLIGHETEN IGEN..... hm.... (men sanningen är att så fint bor de...)
Gonatt !!!!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Du måste verkligen skriva en bok!! Du skriver som ingen annan gör, jag föreställer mig exakt hur det ser ut och hur det känns! Ja momma är momma och hon är "rolig" än dänne kvinne... pusu

2007-10-12 @ 11:05:25
Postat av: Jannike

Ja du skriver verkligen berättande, som Hanna säger... så man ser hela bilden framför sig, och pecis hör Naimi... :-)... men har inte du sagt att du vill skriva en bok nån gång?

Hoppas kruset smakade gott i alla fall!

2007-10-12 @ 13:23:54
URL: http://pyret07.blogg.se
Postat av: Eva

Fniss

2007-10-12 @ 22:54:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0