Vännäs...

Jag undrar hur det står still uppe i "knoppen", när man kan ge sig på de redan utsatta i samhället !
Tänk om vi var tvungna av olika anledningar, att fly sitt land..Komma till en ny kultur, inte förstå språket, lämna sin familj, ja, det finns ju hur mycket som helst att skriva om..
Hur lätt kan det vara egentligen !
Och när dessa människor  sen kommer till sitt nya land,  där de skall försöka att finna någon trygghet i samhället med allt vad det innebär, ja, då blir de utsatta för  hot och  trakasserier.
Det är inte klokt !!!!
Det kändes så skönt när jag tittade på nyheterna igår och fick se att många människor var ute och demonstrerade mot dessa trakasserier !
Grrr....säger jag....

PEACE, LOVE AND UNDERSTANDING !!!!!

Kommentarer
Postat av: Jannice

Ja det är rent ut sagt, förjävligt! Kan ju tala om att detta problem även finns bland oss infödda svenskar i vårt svenska samhälle.. Kanske därför det är så svårt för många, att bete sig klokt, när våra "nya" svenskar kommer?! Trångsynthet och rädsla, är nog en stor anledning till detta oacceptabla beteende!

2009-05-12 @ 09:26:11
URL: http://jannicejarpe.blogg.se/
Postat av: Jannike

Sanna ord!

2009-05-12 @ 09:42:51
URL: http://pyret07.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja, du har så rätt så rätt... tänk om alla hade ett så stort hjärta som du!



Ha det gott och var rädd om dig!



Många kramar från lilla MY

2009-05-12 @ 15:26:58
Postat av: markus

Problemet har varit att vissa av de irakiska flyktingarna har betett sig väldigt illa mot svenska ungdomar. Så länge det fortsätter så kommer svenska ungdomar att vända sig mot flyktingarna

2009-05-12 @ 19:46:15
Postat av: Jannice

Hmm..ja..man kan ju kanske inte dra alla "Irakier" över samma kant..för alla är ju inte såna som betett sig illa heller! Precis som att det finns dåliga svenskar, så kommer det alltid finnas dåliga flyktingar.



Sv; Ja baka och laga mat, är ju väldigt roligt! jag är nog bättre på att göra lite krångligare saker, så som chokladbiskvier, dammsugare mm, än att göra vanliga bondkakor eller rulltårta. Misslyckas alltid med enkla kakor..och jag förstår inte alls vad jag gör för fel! irriterande

2009-05-13 @ 16:27:52
URL: http://jannicejarpe.blogg.se/
Postat av: Jannice

Ja det är roligt med inredning! Vi köpte ju det mesta nytt nu när vi flyttade till Gotland. Känns roligt att gå i affärer och ta det man vill ha ;-).

Tack för komplimangen ang tavlorna! Finns på Ikea.



Ha en fortsatt trevlig dag!

2009-05-14 @ 14:14:30
URL: http://jannicejarpe.blogg.se/
Postat av: ewa

Bra inlägg, vi är ju alla lika egentligen..

men många är sååå rädda för olikheter- det stör den egoistiska "kom-inte-och-gör-så-att-jag-måste-tänka-på-ett-annat-sätt-än-jag-alltid gjort"- mentaliteten

2009-05-20 @ 00:35:18
Postat av: Broder Kent

Ja vad ska man säga mer än att man blir så förbannnnnnnad!

Men samtidigt tror jag det behövs ett mer informativt välkomnande till våra nya Landsmän. Mer information om hur det fungerar i Sverige, seder och bruk, hur man ska "bete" sig mm. Jag själv vet detta eftersom jag umgås mycket med Invandrare. Och det kan jag säga att det är väldans dålig info dom får när dom kommer och under s.k. kurser. Bättre info och större förståelse från "Svenne" skulle göra att många onödiga situationer skulle undvikas!

Ha det gott alla!!!

Én Kent

2009-05-25 @ 09:00:37
URL: http://elvikingo56.blogg.se/
Postat av: Berit Svenningsonw

Godmorgon !

Ja, det är helt riktigt. Vi måste ta hand om de invandrare som kommer hit, på ett bättre sätt..

Försöka förstå varandras olikheter i seder och bruk.

Och därmed ökar förståelsen mera för oss människor!

Kram

2009-05-29 @ 08:38:01
Postat av: Emma

Det kommer gå bra mammsen !

=) ja vi hade mysigt puss

2009-05-29 @ 09:15:35
URL: http://memzz.blogg.se/
Postat av: Jannike

Jag såg ditt inlägg på min blogg:-) Har i alla fall fått ett nytt tele-nummer nu - jag skickar ett sms till sig så du har det - om du skulle vilja ringa istället!!!!



KRAMISAR!!

2009-05-29 @ 23:19:39
URL: http://pyret07.blogg.se/
Postat av: Jannike

Läste hos Emma att ni varit i stan i to, på sjukhuset.. Det var därför du undrade om jag var ledig alltså.... Åh, om du ändå ringt istället, gumman:( .....

2009-05-29 @ 23:43:07
URL: http://pyret07.blogg.se/
Postat av: Jannike

Ooopss.. nu gick det fort alltså... KRAMAR OM....

2009-05-29 @ 23:43:29
URL: http://pyret07.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0