Jag är riktigt orolig...

Jag känner bara att jag måste få ur mig denna känsla över denna vanmakt, som jag känner över alla dessa ungdomar som bor här runt vår bygd, som inte har något arbete att gå till...
Ja, jag är riktigt jäkla orolig för alla dessa.....
Det måste vara en så ganska hopplös tillvaro,  otrygg, tråkig.
Självförtroendet kan inte bli det bästa och att alltid känna sig konstant fattig......jobbigt !
Alla vill vi ju ha ett arbete att gå till, att kunna få en inkomst varje månad, känna sig behövd i samhället...
Många är helt enkelt tvungna att bo hemma, för det finns inga andra alternativ, en del kanske inte har föräldrar eller har den möjligheten att kunna bo hemma. Ja, då kanske de får bo hos släktingar eller hos kompisar....
Tänka bara att VILJA kunna skaffa sig en familj, köpa ett hus,  eller bara att kunna unna sig lite semester..Ja det är ju helt otänkbart....  
Det börjar bli ett väldigt hårt samhälle vi lever i...
Hur skall vi göra för att kunna hjälpa till i samhället, för dessa människor? Hur skall vi göra för att ge dem en framtidstro ?
Jag ser och hör runt omkring mig denna leda och denna otrygghet som så många känner, ja, det blir som en slags förlamning inför framtiden....Jag tycker att det är otäckt ! 
Drogerna ökar, för att döva denna  vanmakt, döva denna otrygghet och då blir det droger som sista utvägen för att komma bort från det verkliga livet en stund....Så sorgligt !!!
Jag hoppas verkligen att politikerna inser att det måste göras en storsatsning för att komma till rätta med dessa problem, extra stöttning, hjälp, fånga upp alla dessa som sitter hemma på rummet och blir mer och mer deprimerade...

Tänk om många av de arbetslösa kunde, någon dag i veckan, få "rusta" upp här ute på gatorna, plantera blommor, räfsa, ja, göra snyggt på byn.. Det skulle vara något meningsfullt och vad mycket roligare oss alla som bor här och för det turister som kommer hit att ser att det är snyggt och fint omkring här..Höja intrycket !
Nu är fikarasten slut....hej så länge...

Kommentarer
Postat av: Jannike

Sanna ord....



KRAM!

2009-05-04 @ 11:15:40
URL: http://pyret07.blogg.se/
Postat av: Ann

Hej Berit! Vilken bra idé...tänk om det kunde finnas en "pott" att göra fint för och om den potten var till för dem som behövde jobba, behövde pengarna...att göra fint så alla såg det att göra nåt som behövs och märks...

2009-05-04 @ 18:23:21
URL: http://dansann.blogg.se/
Postat av: ewa

Så enkla, självklara ideér som Du nämner, har ingen politiker ens tänkt på... tror jag iaf.

2009-05-04 @ 22:43:39
Postat av: Marianne

Bra förslag! Det måste kännas bättre att få behövas!

2009-05-04 @ 22:50:40
Postat av: Emma

Ja ni anar inte hur tråkigt det är att bara gå hemma..

2009-05-05 @ 08:45:16
URL: http://memzz.blogg.se/
Postat av: Lina

Gud va hemskt! Det värsta är nog att vi inte riktigt förstår hur mkt detta har drabbat Sverige... I o m att vi inte bor där. Jag får lite ångest, det finns ju knappt några jobb hemma i Sverige. Och ska man ha ett jobb så får man inte vara kräsen. Jag kommer ju aldrig kunna flytta hem =(

Men det är sant det du skriver. Man måste ta tag i problemet. se till att de har nåt att göra.



Massa pussar från Oslo!

2009-05-09 @ 01:58:40
URL: http://monroy.blogg.se/
Postat av: kerstin

Håller fullständigt med dig

2009-05-09 @ 21:54:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0