När hörseln inte är okej......

Har legat nu några dagar i hög feber,frusit och svettats om vart annat. Allt är igenproppat, även hörselgångarna.
Och när jag tänker på hörselgångar så kan det inte vara så lätt för dessa människor som hör dåligt.
Det finns en del "tjurskallar "som vägrar sätta på sig en hörsnäcka, dom tycker det är genant.
Jag förstår inte det riktigt, istället för att sitta och säga va hela tiden eller att inte kunna delta i samtal fullt ut, utan där man gissar sig fram och svarar alldeles på tok fel. Och detta kan leda till så onödiga missuppfattningar....
Dessa missuppfattningar gör, att såna som jag då, som har lätt till både skratt och gråt, har svårt för att hålla sig för skratt. Och det är ju inte heller så roligt alla gånger....barnslig som jag är....det är därför som jag tycker det är så roligt att vara med mitt barnbarn, för då får jag verkligen leka, fritt som jag vill.....Nåväl,
Men det är ju inte elakt menat, från min sida eller att jag vill göra narr av någon, när det låter lite galet...
Jag vill de flesta allt gott, men jag vill gärna ge mina synpunkter och hjälpa till att göra livet lite bättre med de hjälpmedel som finns...
Så en dag brast det, jag kunde inte vara tyst längre, utan jag sa till min vän som har väldigt dålig hörsel, att  nu får det vara nog.... 
- Du hör så dåligt, gå och kolla hörseln nu och har du inte fulla öronen med tjocktkladdvax, så kanske det är nödvändigt att du behöver en hörapparat.... 
Till svar får jag,
 - Ja, kanske, jag vet att det är nödvändigt att kolla min hörsel,  men det känns så skämmit  om jag skulle behöva en hörapparat!
Men det är väl inte mer skämmit än nåt annat. Hörsnäckorna är så små och behändiga nu för tiden och designade, så det kan bli nåt riktigt snyggt slags smycke som man har i örat, faktiskt. Skulle det bli riktigt "mode" med hörapparater, så skulle var och varannan gå med det.
För så blev det ju med tandställning ett tag, var och varannan, både yngre och äldre gick helt plötsligt omkring med tandställning ! och skrattade brett !
Nåväl...
Att kunna bjussa på mina egna pinsamheter och tokigheter har aldrig varit något problem för mig. Jag har gjort en del genom årens lopp....
Och att kunna dela med sig av andras tokigheter på ett snällt sätt tycker jag är roligt att kunna få återberätta.
Det är så charmigt och humoristiskt.....
Så här kommer lite tokigheter som några ur min bekantskapskrets med dålig hörsel, har sagt och vad det kan ställa till med...
Hon sitter på planet hem från Kanarieöarna då  maken ivrigt säger till henne -  titta ut nu, för nu flyger vi över MOUNT BLANC.
- Va, va är det BOMBLARM !!!!!
De närmaste passagerarna fick sig ett gott skratt, förståss.......Hm...och .familjen pratade inte mer med henne på hela resan hem......Hm...

PÅ festen såg han en gammal bekant och säger - Men det var länge sedan, vad gör du nu för tiden?
- Jo jag kör GRÄVARE
- Jaså, är du JÄRNHANDLARE, Hm....

Jag trodde att jag hade dålig hörsel, eftersom jag säger va, va, va mycket ofta, irritersamt för andra, ja....och en mycket ful ovana.....
Men efter hälsokontrollen så visade det sig att jag hade en utomordentlig hörsel, normal...
Jag blev chockad över detta konstaterande,  men väldigt glad....eftersom jag hade inbillat mig, att jag hört väldigt dåligt och i det närmaste hade tinnitus....Men däremot är jag kanske lite aningen lomhörd och en aningens okoncentrerad..
Men ibland slår jag "lock" på mig själv, för sånt, som jag inte vill höra och det är ganska skönt faktiskt att "låtsas" att jag inte hör.... smart......
Hej då......från förkylda, men feberfria mig, som är en aningens bättre idag......

Kommentarer
Postat av: Emma

>Hhaha du är jju så sur när du är sjuk:P

2008-09-11 @ 14:55:27
URL: http://memzz.blogg.se/
Postat av: Broder Kent

Tjena syrran!

Ta nu för fan och drick en låda rötjut så du inte skäller ner alla kompisar du har. Om dom nu hör vad du säger. (håller med dig!)

Men sen kan man ju vända på det hela, tänk så förb.... skönt att slippa höra allt jävla tjat och skitprat från folk. Jag tror nog att många med dålig hörsel tänker på detta. Eller? För övrigt så har även jag blivit snuviog så nu blir det tidig kväll. God natt

Tole Blol!

2008-09-11 @ 20:09:46
URL: http://elvikingo56.blogg.se/
Postat av: Ann

Va!.....Nä, jag skoja bara. Ibland kan det vara skönt att inte höra så mycket. Eller så kan man låssas att man inte hör. Dvs bara höra det man verkligen vill! Hörru Kent! Passar på att skicka en kram till Dej här. Ska in på din blogg och skriva nåt oxå. Kram Ann

2008-09-11 @ 21:22:48
URL: http://dansann.blogg.se/
Postat av: Marie

Någon sa att man skulle dricka whiskey när man är sjuk - inte för att man blir frisk utan för att man har ju så mycket roligare......kan ligga något i det :-) Krya på dig!



Passar även jag på att skicka en hälsning till Kent i södern!

2008-09-11 @ 22:46:40
URL: http://virus.blogg.se/
Postat av: Thea

Jag har en kör-kompis som har en strasspärla på sin hörapparat. Dessutom är väl dom som hör dåligt inte dumma i huvet... även om det känns så ibland! En kille på jobbet har väääldigt dålig hörsel på ena örat och ingen hörapparat. Sitter man då på den dåliga sidan och säger något till honom blir man behandlad som luft...han känns väldigt snorkig! Men jag vet varför... så man får vara lite tjatig ; )

2008-09-12 @ 09:55:25
Postat av: Carina V

Men nu verkar det ju vara riktigt inne att " ha något i örat", var och varannan har ju skaffat sig en så´n där "trådlös hörsnäcka" till mobilen.(ja, det har ett namn, men jag minns inte) Även om hörapparat är något helt annat, men ändå!

((Om sedan alla hörapparater skulle fungera som de ska så vore det ännu bättre. Istället för att beepa och tjuta...:-)

2008-09-12 @ 14:05:41
Postat av: Emma

Hej på er alla !

Jag mår bättre idag, men är lite sur för att jag missade (Tina Turner tänkte jag skriva) men,Mia Törnbloms föredrag på Folkets hus igår. Jag hade bestämt detta länge med Jannike, att vi skulle gå tillsammans...Så Emma har rätt att jag kanske har varit lite sur av mig..

Och inte nog med det, nu har även min man en sån där stor svart trådlös sak i örat, bra att ha i jobbet...Så ni, som har dålig hörsel, skaffa en snygg liten hörapparat med strasspärla i,den syns ju knappt, snyggt...

Och för mig kanske det blir en liten Southern på kvällskvisten, det är godare än whisky och är värmande, när man är förkyld...

Krya på er, ni som är förkylda..

Kram..

2008-09-12 @ 14:45:34
URL: http://memzz.blogg.se/
Postat av: Beritdolores

Hej igen !

På vissa grejor är jag väldans pedant, får jag inte rätta till felet, så blir jag yr.. Men i alla fall, det senaste inlägget jag skrev till er alla för en liten stund sen, var från mig, inte från Emma, jag använde mig utav hennes dator, bara så ni vet, ifall någon är intresserad av det. Men rätt ska vara rätt och...ja...hmmm, är febern tillbaka...hmmm

Hej

2008-09-12 @ 14:51:35
URL: http://www.svenningson.se
Postat av: alias Kvasthilda

Pappa (som du vet är bullerskadad) hörde extremt illa sist dom var hit. När dom kom hem for dom på hörcentralen som skickade dom till doktorn. Det visade sig att han hade vätska i mellanörat OCH hörselgångseksem! Så han skulle få penicillin och örondroppar. Det var bara det att han hörde fel och tyckte doktorn sa att han skulle få öronproppar....det tyckte han var jättekonstigt... tur mamma var med. :))))

2008-09-12 @ 18:31:06
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se/
Postat av: Lina

Hahaha..jag gör likadant, låtsas att jag inte hör.. jätte bra!

Hoppas du mår bättre nu =)

2008-09-12 @ 23:01:32
URL: http://monroy.blogg.se/
Postat av: Lina

Du får uppdatera oftare!!!

Va ska jag annars hitta på på jobbet ;)

Kram

2008-09-18 @ 11:12:41
URL: http://monroy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0