Spegel, spegel på väggen där....

Jag börjar gilla speglar allt mer faktiskt, dessa är till en stor hjälp har jag märkt....
När jag känner  mig överstressad, så går jag till en spegel och  tittar på mig själv och småpratar lite.
Jag kan säga - att nu får du ta det lite lugnt Berit och så lättar det upp lite och jag tar ett djupt andetag och sen så, nja,det känns rätt så bra..
Och detta kallas för ett koognetivt tänkande. Man vrider dåliga tankar till nåt positivt och det går rätt så bra...men det tar lite tid att lära sig, liksom att uppmana sig....till ett positivt tänkande....
Nu senast gjorde jag det inne på vaktmästarens toalett.
Jag kutade in där, strax före förmiddagsfikat, då suget är allt för stort efter något gotteligott....
Där stod jag på den pyttelilla toaletten, tittade mig strängt i spegeln och sa,
- håll nu fingrarna borta från mackorna, även om min mage skriker efter det.....och det blidde inga mackor heller...den här gången....
Detta är väldigt effektivt....
Nåväl, appropå badrum.....
Vi funderar på att fixa upp vår toa, den är så gammal och skruttig och omodern, fast kranarna är ju nya förståss.
Men jag satt i helgen och tittade i inredningstidningar på supersnygga badrum som sken blankande rena... 
På en bild fanns det med en  superlyxig stol, med en snygg matchande uppslängt badlakan, som hängde där välmanglad, och som matchade övriga inredning i färg och ton.
Men herregud, när ska man sitta i en sån lyxig stol, på toan. Ska man bara sitta där,  läsa en god bok  och invänta kissnödigheten. Tänk om man får främmande- Hallå ! jag sitter på toan och läser, kom in och drick en kopp kaffe med mig, eftersom man kanske ska installera en kaffekokare också på toan..Hm... eller en bar....
Min fantasi skenade iväg och jag ville testa hur det kändes, att bara sitta och titta på toan, så jag tog min gröna pall som jag köpt för en billig penning på Ikea. Satt mig där och funderade och petade tånaglarna... 
Så värst bekämt var det inte, att sitta och vingla på pallen.....
Apropå vingling....
Nu i fredagskväll, jag skulle gå ut och jag  tog några glas vin och min yngsta dotter sminkade upp mig...
För att få lite extra självförtroende så frågade jag, strax innan jag skulle gå ut och hade prövat hundra plagg innan jag svettig till slut hade bestämt mig vad jag skulle ha på mig. 
Och en sista blick i spegeln frågade jag -    spegel, spegel  på väggen där, säg vem som vackrast i världen är.
Och då sa jag - Jag, Berit......
Tänk vad man kan intala sig och tycka om sig själv ibland..
Min arbetskamrat säger nu till mig, när jag sitter och skriver här, -   Vad får du allt ifrån, jag känner mig ungefär som en
liten hönshjärna, som bara vill gå omkring och picka i mig en massa mat.
Gå till en spegel och prata med dig själv, säger jag, så ska du få se.... 

Effektivt...
Hej då....

Kommentarer
Postat av: Marie

Men du är för underbar du! Det är alltså efter några glas vin som man ska kolla i spegeln :-D

2008-10-06 @ 13:33:55
URL: http://virus.blogg.se/
Postat av: Jannike

Ja, precis, NÄR är bäst?? Hörde av Hanna att du varit på hotellet... :-)



ja, det här med speglar ÄR nog ett bra redskap ibland!! och det här med en kopp kaffe på toa var roligt; det kanske vore nåt!!!! Om det fanns SÅ pass stor plats;-)

2008-10-06 @ 14:21:11
URL: http://pyret07.blogg.se/
Postat av: ewahjonet

Ha,ha vi måste kollat i samma tidning!

Ang. korgstolen på toan- mysigt att sitta där sen man glukkat ur sig värsta magsjukesmörjan eller??

2008-10-06 @ 15:28:50
Postat av: Lotten

Haru sett toan på Gamla Kullsta skolan? Kristallkrona i taket och i övrigt svrt/vitt. Den är skithäftig!!

2008-10-07 @ 19:12:59
Postat av: Beritdolores

Hej på er alla !

Ja, vem vet, nästa gång ni kommer kanske jag bjuder på kaffe på toan där vi sitter i en skön fotölj och tittar upp på en tjusig kristallkrona. Jag skall göra ett studiebesök på G:a kullsta skolan.

Hej då

2008-10-08 @ 08:47:40
Postat av: Åsa

Ha,ha! Vilket underbart inlägg!

Jadu, en java på tjottan....? Nä.... Men det ser ju falu fint ut i inredningstidningarna.

Om jag kommer och hälsar på dig någon gång - kan vi undvika att sitta på toan och dricka kaffe då...? Kristallkrona eller ej....:)

Kram!

2008-10-08 @ 20:23:34
URL: http://ace67.blogg.se/
Postat av: Emma

Heheh du är rolig du mammsen

2008-10-08 @ 20:43:54
URL: http://memzz.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh, hur får man spegeln att svara sådär väluppfostrat? Kristallkrone-sken kanske hjälper.

Postat av: alias Kvasthilda

TACK för att du bjöd på kaffe i köket sist....

2008-10-12 @ 21:07:31
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0