Framtiden....

Sitter här på min fikarast och funderar över vår framtid här i vårt lilla, fantastiska fina samhälle.. 
Framtidstro ska man ju ha, men ibland känns det svårt. Det är lågkonjuktur, det är fler och fler som blir arbetslösa och det fattas pengar här och var.
Och jag hör att fler och fler ungdomar måste flytta härifrån, göra nåt.  En del vill flytta men även de som vill bo kvar har inget alternativ...
Det finns ju inga jobb här och utvecklingen känns ganska så tomt...
Det finns ju faktiskt yngre som har massor med ideer, som kanske skulle vilja pröva och satsa på sin ide´, men är det någon som lyssnar allvarligt på dom.
Ibland kan jag få för mig att det kanske är lättare att få stöd och bidrag om nya företag kommer utifrån. 
Varför inte värna mer om oss ,som bor här ?
Jag undrar vad politikerna gör egentligen, pågår det någon storsatsning för vår kommun , ungdomar, vi alla? Finns det någon utvecklingsplan så de som vill har den möjligheten att stanna kvar här.
Tack och lov så finns det engagerande människor i föreningslivet här som utvecklar och håller igång, jobbar som bara den och ordnar och fixar under årens lopp.
Men vem känner sig manad och vem orkar ta vid efter dom, när inte dom orkar... 
Vi diskuterade och någon sa till mig häromdagen, och noterade att  parken var så fin i Bispgården.
Tänk om vi också hade en sån fin park här i Hammarstrand.
Ska det till någon förändring så är det vi invånare som måste jobba för det, förändringar, jobba ideelt, komma med ideer, ja,  så är det bara...Men efter en arbetsdag så är man rätt så trött och även om man vill, så kanske man inte orkar.
Jag hoppas  verkligen att ett nytt fräscht äldreboende, ett "livfyllt" modernt hus, där människor, som av någon anledning inte kan bo hemma själv. Att ett sånt boende kunde byggas här. Där tillgången till modernitet, sysselsättning och aktiviteter, bara att välja  för de äldre finns. 
Kompetensutveckling för anställda, bra löner, bra arbetstider  och allt vad det är...
Nåväl, det här har jag suttit och funderat på vid fikarasten, denna härlig höstdag, fast det är lite grått.....
Skriver mer om mina funderingar om detta senare, nu måste jag gå och jobba..
Hej så länge


Kommentarer
Postat av: Jannike

Ja... på nåt sätt känns det som om luften gått ur byn... Hör det från fler och fler håll, bland de som bor och jobbar, bland köpmän, via turismens insatta... Trist men det känns som det är den norländska inlandskommunen öde...



Gräv inte ner dig FÖR djupt ändå;-)Rätt som det är hände säkert nåt POSITIVT igen!! ... eller rättare sagt... Ni är ju själva på G;-)



Kram!

2008-11-04 @ 23:09:24
URL: http://pyret07.blogg.se/
Postat av: ewa

Parken blir en klick i universum när Ni3 ska förgylla samhället med Era nya outfits!! Jag ska hjälpa till så gott jag kan!

2008-11-05 @ 11:45:56
URL: http://ewahjonet.blogg.se/
Postat av: Broder Kent

Tjena syrran!

Va faan sitter du och filosoferar eller va?

Först av allt en stooooor >KRAM och grattis till utmärkelsen, du är värd den!!!!!

Jag förstår precis vad du menar med problemen ang. sysselsättningen hemma i Paradiset. Men är det så konstigt att det inte händer något? Efter spektaklet "Allt för byn" som gav så bra reklam runt om i Sverige, är det någon som har gjort något åt det så att det märks runt om i landet? Inte vad jag sett här i Göteborgskrokarna i varje fall. Jag vet att till ex. Per och Rolf jobbar som fan för att få Hammarn på kartan och få dit turister (det är ju för deras egen överlevnad) men ven fler gör något ex. kommunen?

Det är väl som vanligt när det gäller mindre kommuner att man är så förbaskat rädd att satsa tid och pengar för framtiden. (Nu pratar jag turism)

Turismen är nog en av de näringar som kan dra in bra med pengar och skapa jobb om man förvaltar det man har.

Tex. har jag aldrig sett någon reklan om vad naturen bjuder på där hemma (det enda man ser är den förbannade Paviljongen (OK den är fin och intressant men inte allt). Tänk om kommunen kunde gå in och stötta mer med reklam/pengar för att sprida i Sverige-Skandinavien-Världen vad vi har att bjuda på. Dom måste sluta att tänka på attt vad man investerar idag ska betala sig inom 5 till 10 år. Politikerna måste inse att man idag måste ha prognoser på¨kanske 30-50 år. Tex. Vintrarna nu förtiden är urusla när man tänker på Slalombacken och dess öppningshållande. Det är en underbar backe som drar folk från Stockholm med flera ställen, det är lagomt avstånd.

Varför inte i helvete göra som på många andra ställen. Investera i en täckt skidanläggning, utför, längd, skidskytte som kunde vara öppen året runt. OK stor investering, men tänk vad jobb det skapar och vad skattepengar det skulle dra in. Det verkar som att dom som bestämmer glömmer bort att det inte bara är ex. liftkortet som drar in pengar utan även skattepengar som kommer av att man handlar i affärer, hyrt boende, restauranger mm.

Tänk att kunna, tex under sommarmånaderna locka hit familjer där Mamman och Pappan älskar att gå i skog och mark (Vi har en otroligt fin natur, nåpgon reklan om det?) men ungarna hatar det. Då kan ju ungarna vara tuffa och åka skidor mitt i sommaren istället. Tänk vad set skulle locka folk. Plus att när man ska dra turister till ett ställe så måste man se till att dom spenderar pengar, alla i familjen! Det är därför man skall satsa ordentligt och inte som en jävla fegis!

Det är ju rent förjävligt exempelvis att man än idag (vad jag vet) inte ens har dragit vattenledningar från Älven för att få tillräckligt med vatten för att kunna konstbespruta snö i backen.

Ta som exempel i Grimsås somligger utanför Boråsvid småländska gränsen. Det är en liten by som har satsat på sin slalombacke under många år, Det har väl blivit Danskarnas Slalombacke. Där har man insett att man måste göra nåt och där ska man nu bygga en inomhusanläggning för skidåkare. Va fan kan dom så måste väl även vi kunna, Eller?

Det här var bara lite tankegångar om nåt inom turism det finns så mycket att göra om bara viljan från politikerna fanns. Och i slutändan är det nog turismen som är det bästa. Skapar jobb, ger fina skatteintäkter och folk får hålla på med nåt roligt. LIVET SKA VARA KUL!!!!!!!!

Ha det gott och du Lillsyrran, deppa inte utan kom ner och ta en öl så ska vi diskutera!

Kramis,

Tole Blol

2008-11-05 @ 20:18:53
URL: http://elvikingo56.blogg.se/
Postat av: Beritdolores

Hej Jannike !

Ja, det var en sån dag då jag satt och tänkte, funderade och gjorde reflektioner över vår bygd, på saker som man skulle vilja ändra på..

Hej Eva ! Vilken tur att du finns...

Hej Tole blol !

Herregud vilket inlägg och vad mycket bra du skrivit. Ta å flytt hit ni,och gör lite förändringar.. Du har ju så mycket ideer..

Kram till er..

2008-11-05 @ 21:43:24
URL: http://www.svenningson.se
Postat av: Jannike

ja, jag blev imponerad av kents låååånga motinlägg - har t o m kopierat det och skickat i ett mail till pappa, som ju resonerar PRECIS som Kent - att det är turismen som är värd att jobba på!! Kanske pappa kan få lite ide´er, för är det nån som verkligen VILL att det ska finnas en by kvar, så är det han!



kram!

2008-11-05 @ 22:05:38
URL: http://pyret07.blogg.se/
Postat av: Beritdolores

Hej igen Jannike !

När jag skrev mitt inlägg och där jag skrev att det finns dom som verkligen jobbar hårt ideelt och är engagerande, jag tänkte bl.a på din pappa då. Jag beundrar de som håller på och orkar, det är tur att de finns.

Kram

2008-11-05 @ 22:21:16
URL: http://www.svenningson.se
Postat av: Jannike

Ja, det är är ju alltid så att det hänger på några eldsjälar, och ännu finns det ju några såna... frågan är vad som händer när de dör ut.... Hoppas, hoppas nån NY riktig entusiast orkar kämpa vidare... men tyvärr tror jag att vi i senare generationer har "nog med oss själva" för att vara lite cynisk... Vi orkar inte engagera oss, och det är nog så, att det är så mycket krav i övrigt, idag, när man t ex är förälder, så man hinner baske mig inte... eller så pallar man inte....



Kram!

2008-11-05 @ 22:38:46
URL: http://pyret07.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0