En vanlig dag på jobbet och min "momma" och morfar...

Här har vi nu lite julstämning på vårt arbete. Min arbetskamrat Anneli, sitter just nu och sjunger,
- Nu så är det jul igen och ser du stjärnan i det blå och samtidigt så stickar hon strumpor för brinnande livet .
Jag fick ett par väldigt fina röda av henne häromdagen och jag blev väldigt glad över detta.
I fjol så satt jag också och stickade strumpor för brinnande livet, men i år gör jag inte min arbetskamrat den äran att sticka samtidigt som henne.
Därför att hennes tålamod med mitt stickande är inte det bästa kan jag säga.. Hon fick hjälpa mig hela tiden med den förbaskade hälen, eftersom jag glömde bort hur man gjorde, hela tiden.
Och dessutom så blev jag såååå stressad, eftersom hon hann med att göra två par, innan jag hade lyckats sticka en strumpa.
Så jag låter detta med stickning av strumpor vara för i år.
Nä mitt huvud är fullt av annat nu, så jag brukar istället visa upp ett av mina danssteg som jag håller på att träna in inför Allt för byn showen, ja, herregud säger jag, vad har jag gett mig in på.......
Så jag dansar och hon stickar....
Men det är ganska rogivande att höra henne sticka, det ger en harmonisk och en skön trygg känsla och jag drar mig tillminnes då jag sov över hos min "momma och morfar....
"Momma stickade mycket, jämt och alltid var det av grått garn.... och  jag minns då jag sov över där och då jag låg där inne på "kammaren" i uttdragssoffan. Allt var så jäkla mysigt....och supertryggt... 
Och där låg jag och lyssnade på ljudet från köket där,köksklockan tickade på, jag kunde höra ett lågmält samtal, och allt kändes så  tyst och lugnt.  Och det var sådär "mysmörkt" i rummet, då bara endast en gnutta sken från köket ,spred sig smygande in där jag låg och det var varm och skönt.....
Det till och med kändes tryggt, när "momma" var uppe och pinkade på pottan på natten, trots att dom hade en toalett.
Woh, vilka minnen....och vad nostalgisk jag blir....
Jag kommer också ihåg den där speciella känslan  då "momma" och jag låg där "ända mot ända" på kökssoffan med "stövarn" emellan oss och väntade på att morfar skulle komma hem ifrån bingon...och chokladen på vedspisen stod  färdig och klar att dricka....
Ja, visst låter det lite väl "övermysigt" men det var faktisk så här.....jag tyckte om att vara där.....
Nåväl,....
Men, men,  förutom att höra min väns stickande,  så känner jag mig en aningens lite irriterad på henne också, eftersom hon emellan stickningen sitter och tuggar i sig av sitt goda hembakta bröd.
Hon smaskar och tycker det är väldigt gott....
Jag får ju inte smaka, får och får, men jag har ju bestämt mig att låta bli eftersom jag nu, i ett bra tag, har undvikt bl. a bröd.
Jag blir väldigt sugen och känner att jag skulle kunna tänka mig att ta ett nacksving på henne och stjäla hela mackan av Men, men, hon håller sig på sin vakt , eftersom hon vet att jag gillar mackor väldigt , väldigt mycket.
Men hon säger lite tröstande till mig att jag ska ha lite  tålamod, kämpa emot Berit, tänk koognetivt nu eller  gå till en spegel prata, det hjälper tydligen...
Hm...vilken tröst...för mig.....
Förresten så är "pojken" på bättringsvägen. Emma var till veterinären då hon konstaterade att han hade varit i ett våldsamt slagsmål och fick en spruta med pencillin och en kräm som ska smörjas morgon och kväll...
Så han är på bättringsvägen och mår bra, och jag skämmer bort honom extra mycket nu, han är ju vår "bluesbäbispojkkatt".... 
Hej då....

Kommentarer
Postat av: Ann

GomorronBerit! Åååhh vad jag blev nostalgisk när jag läste om dina övernattningar hos momma...Jag känner så väl igen "tiden med mormor", när man var barn! Tryggheten! Myset! Glädjen! (Fast jag sa mommis)

Ser fram emot föreställningen med "nya" Allt för byn!!!

2008-12-03 @ 07:43:06
URL: http://dansann.blogg.se/
Postat av: Emma

mysimyss =)

2008-12-03 @ 13:58:36
Postat av: Broder Kent

Tjena syrran!

Ja det du berättade om "Momma & Moffan" det stämmer helt och hållet, det är faktiskt saker som man saknar. Jag kom ihåg när Moffan låg på soffa och man sa åt han: Moffan kan du int ta å låndynge lite- och nog fan gjorde han det. En av dom få människor som kunde släppa sig på "eget bevåg".

Ma höres

2008-12-04 @ 18:06:15
URL: http://elvikingo56.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bra att kissen mår bättre. Få saker är så rogivande som att höra någon sticka. Inte alls lika rogivande att sticka själv, för det är liksom inte harmoniskt att se en sinnessjuk slinga garn korva sig fram och bli ingenting fastän man sliter med tungan rätt i mun och håller stickorna i ett järngrepp.



Hälsningar från en som nu varit utan bröd (efter att nästan enbart ha levt på mackor) i två månader. För kladdkaka räknas inte.

Postat av: Beritdolores

Hej på er alla !

Ja, lite nostalgi kommer krypande så här på mig runt juletid, då man tänker på nära och kära som inte finns här omkring oss längre..

Tänk att kunna "låndynge" på beställning, ha,ha..

Kladdkaka är gott och igårkväll fick jag ett "tokskav" och vräkte i mig 3 mums mums, på en minut! Gotteligott !

Trevlig helg

2008-12-05 @ 08:11:19
URL: http://www.svenningson.se
Postat av: alias Kvasthilda

Det låter verkligen "övermysigt". Jag vet ju hur det såg ut här då när dom bodde här.

Jag vet att jag också kört GI men hembakat bröd, hur KAN du stå emot? Själv äter jag både det ena och det andra nuförtiden men å andra sidan är jag rätt nöjd med hur jag ser ut just nu.... :)

2008-12-06 @ 21:43:04
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se/
Postat av: Helena

Hej Berit!

Jag vet itne vem jag ska fråga men du kanske vet. Vem är det som har hand om biljettförsäljningen till er julkonsert? Vi är några som vill gå men tyvärr missade förköpet i onsdags... Eller är det bara te att köa och köpa "i dörren" som gäller?

mvh//Helena

2008-12-07 @ 22:06:29
URL: http://mattjat.blogg.se/
Postat av: Beritdolores

Hej !

Jag skulle tro att det går att köpa "i dörren" eller så kan ni ringa Sven-Ivan Andersson och höra efter.

Kul om ni kommer...

Hej då

2008-12-08 @ 10:26:48
URL: http://www.svenningson.se
Postat av: Lina

Tack faster Berit! =)

Va mysigt med jul stämning . Vi har julpyntat och dricker gløgg & äter peppar kakor! =P

mysmys

2008-12-10 @ 10:58:00
URL: http://monroy.blogg.se/
Postat av: Jannike

Skriver en rad här med eftersom jag inte vet om du lser mailen nu på morronen - har precis skrivit en rad till dig.... Ditt mail berörde mig.



Puss och kram min vän!

2008-12-11 @ 07:48:47
URL: http://pyret07.blogg.se/
Postat av: Lina

HAHA... eller hur! Jag är nog lite lik han ändå! =)

2008-12-11 @ 16:55:04
URL: http://monroy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0