Vin, 88 år och de grå och vuxen.....

Hej !
Häromdagen hade vi familjemiddag då min kära svärmor fyllde 88 år..
Ja tänk, 88 år, och hon är så vacker..
Ja, hon är så fin med alla dess rynkor i ansiktet...
Men ändå så har vi kvinnor liksom så svårt  att ändå  acceptera det här med åldrandet med sans och även om jag känner mig så klok..och lugn inför det, så finns den där "inte" acceptationen i maggropen. Jag tycker att åren går så fort, barnen är stora, ingen som kryper upp i min famn längre och somnar i min famn. Utan nu är det jag som kryper upp i min mans famn och vill ha tröst ibland  och jag säger, HJÄLP....MÄ...(på svenska hjälp mig)... är jag verkligen vuxen nu ? Nä, jag tror inte det får jag till svar......
Skämt å sido....

Nej, släpp de gråa fria som obönhörligen sticker ut genom hårbotten, vita och grova som tallbarr, som liksom skrattar åt mig och säger - att här kommer vi upp igen Berit. Och där står jag på toaletten i ljusets sken och tittar och försöker dra bort.
Men tyvärr blir de bara fler och fler.
Eller när jag står där i badkaret och "vågar" mig på en posering naken framför spegeln och jag tittar på mig uppifrån och ner och kan konstatera och trösta mig själv med att säga mummlande, - Nåja, jag har ju fött tre barn och nån särskild extremt sportig typ är jag inte, så man kan inte förvänta sig för mycket så jag får ju vara nöjd med det jag ser......eller då jag har smygprövat dotterns stringtrosor, bara för att kolla hur jag ser ut och inser att nja, det här är inget för mig......utan hålla mig till de vanliga traditionella.
Den värsta chocken var väl då jag prövade  min mans snickarbyxor och han är ju lång och reslig. Men jag ville testa byxorna ifall jag ska köpa några. Förståss var bena på tok för långa till mina pygmè ben men konstigt nog så kändes dom rätt så okej i midjan. Hjälp mä....säger jag igen, fniss...
Min mamma köpte mig ett par rediga korsettbyxor en gång, vita. -  De hännan ha ja skicke efter i Wästgötakatalogen å dom var för liten. Men dom kanske passar åt dig och det är ju bra att ha när du ska vara fin, för de hännan dra in magan ordentligt. Tack snälla mamma sa jag, snällt men helförbannad.......
Nåväl...
Men det här med utssendet och allt är ganska intressant faktiskt. 
Så fort det inte handlar om en själv, så kan man ge mycket kloka råd och ha uppfattningar till andra om deras utseende.  Och  man t e x kan säga så här om nån klagar över gråa hår eller hängbuk....-Nämen herregud, inte gör det nåt  att du börjar bli så grå, låt det växa ut, för det är ju så jobbigt att färga om håret stup i kvarten.
 Eller -  Nämen herregud, inte gör det nåt att du har gått upp några kilon och att magen sväller ut extra mycket osv osv.....tänk på om du blir sjuk, då måste man ha nåt att ta av....Och jag ljuger inte, jag tycker oftast att alla är så fina men man är hårdast mot sig själv.....
Och själv så står man där på affären kanske nån dag efter på affärn och kollar vilken hårfärg man skall ta den här gången nu då till håret eller att man har handlat upp några 100 lappar på tidningar om olika bantningsrecept och drömmer om att man skall vara trådsmal, helst till midsommar...
Men jag kommer nog antagligen se ut som vanligt till midsommar. Och jag kommer att stryka omkring där ute i trädgården i mina boxershorts och svarta bh i sommarvärmen och få panik när man får oväntad främmande när man ligger där i  solstolen, svettig och illröd utsvällande.
Då brukar det dyka upp nån som man inte väntat, kanske nån snygging och  jag försöker att smidigt ta mig  upp ur stolen och febrilt leta efter nå kläder som ligger inne i huset någonstans.  Och jag liksom får backa hela tiden, för att inte visa mina skavanker. Helst av allt skulle man ju vilja skrika rakt ut och tokspringa in...
Jag vet...eftersom jag har råkat ut för det...en gång kom det en man, rätt så snygg som jag inte sett på ett tag och så ett besök av en hund...
När jag fick besök av en hund stod jag på huk och bökade i jorden, rätt som det var så är det något som trycks upp bak i baken och sniffar. Jag trodde jag skulle svimma då jag vände mig om, där stod en hund, med tungan hängande ut och tittade på mig. Gud vad jag sprang in....fort....

Nej man skall vara nöjd med sig själv faktiskt.
Tänk när man tittar i alla dessa tidningar på dessa vackra stjärnor som egentligen är kanske uppemot 70 år och ser ut som 30 år, på långt håll......
Det är sorgligt på nåt sätt, för vissa kan se rent hemska ut....
En del får ju så breda munnar och eller en helt rynkfri, åtstramad hud att de inte kan skratta normalt.
Även om dessa ser yngre ut, så ser man i ögonen och på händerna att de inte är så purunga som de vill vara...

Men visst, visst vore det väl kul att liksom försöka "fördröja" sitt åldrande, kanske ett snitt här och var, men till vilken nytta ?  Jag skulle förmodligen aldrig våga och inte vilja heller.
Men det finns ju skönhetsoperationer som är nödvändiga att göra....
Nåväl, nog om detta nu....vill bara säga att jag är rätt nöjd med mig själv ändå med mina skavanker....


Vin ja, rött vin ska visst vara bra för hälsan och expterterna säger att ett glas om dan är bra för hjärtat, så det var ju positivt...
Men en del kan ju missuppfatta det här med ett glas vin då en vän berättade för mig om en som 
plötsligt köpt hem en låda med vin och glad i hågen satte i sig glas på glas....
Det var ju så nyttigt för "kroppen", sa han.  Jovisst var det nyttigt med ett glas, och inte tio glas...hm....
Ja, en del tar tillfället i akt på en gång....
Nej nu vankas det kaffe snart......skönt med rast  nu en sån här grå dag och som min arbetskamrat nyss sa -  man jävel äta ihjäl sig en sån här dag......
Hej då....


Kommentarer
Postat av: Maggan

Ha, ha, ha...du är för underbar!
Du skriver många sanningar.
Kram!!

2008-04-11 @ 13:25:31
URL: http://mags.webblogg.se
Postat av: alias Kvasthilda

Herman och jag tittade på "Solens mat" en gång och då var där en gammal italiensk tant med jättemycket rynkor i ansiktet. Men glad var hon, det var bara skrattrynkor alltihop. Och Herman säger till mig: "Vad snäll hon ser ut". :) Visst är det märkligt att alla andra är "normala" hur dom än ser ut medans ens egen mage alltid putar lite för mycket? Fast jag tror inte jag skulle vilja se ut som 30 när jag är 70....

2008-04-11 @ 13:29:06
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se
Postat av: MK

Oj vad jag känner igen mig! Fick en sån där känsla igårkväll när jag gick runt på övervåningen, vad mysigt det var när det var full rulle med alla barnen hemma och det var ljud och stök i varje vrå. Att känna sig behövd på det där sättet som man är när barnen är små. Men den där tiden går alldeles för fort och man har inte "vett" och uppskatta den förrän dom är stora och utflugna.

2008-04-11 @ 14:26:37
URL: http://morma.blogg.se
Postat av: Emma

Du är så vacker mamma inte behöver du något snitt i ansiktet så du ser ut som Drottningen dvs EN CLOWN !
Nej du är finast

2008-04-11 @ 15:54:25
URL: http://memzz.blogg.se
Postat av: beritdolores

Hej på er alla !
Ja, det är skönt att skriva sanningar om livet ibland. Men visst är man hård emot sig själv för ofta och man tycker att alla andra är så normala.
Och vettet att uppskatta saker och ting i nuet är svårt och vips så är allt förbi...
Nej, man skall leva mer i nuet. Att försöka göra saker i lugn och ro, att känna efter ordentligt och ställa sig frågan hur känns det här nu då. T e x hur känns tystnaden, är det så farligt om det är tyst omkring en. Är det så hemskt om man råkar kanske ha tråkigt någon dag,
ja, riktigt KÄNNA...för vi behöver egentligen inte ha bråttomt, Bråttomt till vad ? Nä man skall njuta av stunden
här och nu... Herregud vad djup jag blev nu då..hm..
Ha en trevlig fredagkväll...

2008-04-11 @ 18:15:54
Postat av: Jannike

Djup, djup..... har du druckit några glas "nyttigt" rödvin månne???

Kram min vän - du skriver alldeles underbart!!

2008-04-11 @ 20:28:39
URL: http://pyret07.blogg.se
Postat av: Hanna

Du är för härlig du!!!! ;)
Jag sitter här och skrattar för mig själv.... ser allt du skriver framför mig:)
En stor kram till dig min gamla "extra mamma"
/Hanna

2008-04-11 @ 22:46:32
Postat av: Åsa

Ohoj, så bra du skriver! Och så sant, så sant!
Kram!

2008-04-12 @ 10:24:34
Postat av: Dotra

Haha....hmm, är det mina stringisar du dragit på dig, MYSIGt!! hahah, du är så rolig..kram

2008-04-12 @ 11:14:14
URL: http://blogg.op.se/ragundahanna
Postat av: Carina Vestin

Hej Berit! Hittade hit till din blogg via Hannas blogg i ÖP. Hoppas att det är ok att jag läser!
Ha de´så bra!
Hälsningar/ Carina

2008-04-12 @ 19:16:08
Postat av: Ann

Hej och gomorron Berit! Visst är det förunderligt att man
vill vara så "sträng" mot sej själv när man ser andra med "andra ögon".
Förresten, ser framför mej när Naemi erbjuder Dej korsetten! Hahaha! Härligt! Ha de så gott och fortsätt må gott!
(Jag var på dans i fredags å det lever jag på än!)Kram Ann

2008-04-13 @ 08:12:47
URL: http://dansann.blogg.se
Postat av: beritdolores

Hej !
Va kul att ni
är in och läser min blogg Carina och Hanna F, hej på er.... Ja, det är skönt med dans, jag brukar dansa hemma i vardagsrummet..Hm, antingen var det Emmas eller dina stringisar Hanna hi,hi men en aning för tajt var dom liksom...
Kramar till er alla...

2008-04-13 @ 13:34:07
Postat av: catarina

Ja vi blir ju gammla
, men vi ska inte skämmas för våra rynkor , gråa hår ler,vi blir bara bättre med åren som vin blir .

2008-04-26 @ 16:22:04
Postat av: Hon som spelar högt i gröna rummet

Av en viss hundkär (fast det är de ju allihop på jobbet, kom jag på!) kollega fick jag tips om din blogg, så jag kikade in här, vilket jag är glad för! Du är rolig du! (OCH dessutom kan du ju sjunga. Många bra egenskaper!)Och fastän jag vet att det inte bara är jag som har fulångest och åldersnoja så är det alltid lika lugnande att läsa någon annan skriva om det. Heja på!

2008-04-29 @ 21:31:56
Postat av: Berit dolores

Hej du som spelar högt i gröna rummet...
Kul att du är in och tittar på min blogg...
Ha det så bra

2008-05-01 @ 22:23:55
URL: http://memzz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0