Vårkänslor, tupp och en ny tand...


Kuckeliku......ja, jag har haft lite torka i skrivandet, men jag har haft så mycket att göra och det spritter i hela kroppen nu, vårkänslorna är på topp med andra ord. Jag känner mig som en riktig "tupphöna" eller nåt sånt..
Jag har ju haft höns tidigare i många år och det var så häftigt då man skulle släppa ut dem för första gången efter en lång vinter i hönshuset. Då kände jag att nu är det vår......
Det är härliga minnen då jag minns att först så tittade tuppen försiktigt och nyfiket ut genom luckan och det var oftast alltid tuppen som gick först och kollade in läget i sin nyvanda miljö.  Sen när det inte verkade vara någon fara så spratt tuppen ut i högsta hugg och hönorna efter. Tuppen gal och skrek och  hönsen efter med utbredda vingar så det kunde vara ett otroligt kacklande där ute.... Och efter ett tag då tuppen började känna sig riktigt trygg burrade han upp sig och toksprang efter hönsen och satte på var och varannan i högsta hugg. Ja, stackars hönor, men så är det ju i hönsens värld. Och sen så blev det små söta kycklingar till slut om man hade tur...
En del av "gammhönsen" så kallade surhönorna kunde ligga i veckovis på sina ägg. De låg där och ruvade med stora ögon, tjurig, elak och man fick inte störa. Men äggen surnade ju till slut så de var ju bara till att kasta bort dem...
Jag fick den stora äran att  en gång få vara med och bevittna en äggförlossningen. Det var fantastiskt att se hur  den lilla kycklingen kämpade sig ut till slut....och jättesöta är dom...
Jag hade en liten kyckling en gång som hette "lillemannen" och han hade knappt några fjädrar och aldrig fick han några heller. Och han var mycket speciell förståss och inte levde han så länge heller. Jag hade honom i  en låda där han gick fram och tillbaka och pickade på, men trots fjäderlösheten så verkade han ändock må bra i sin lilla värld....
En tupp hade vi också som hette Kalle. Han var en liten rödvit knubbig, vacker, klok och stridslysten tupp som var otroligt tam.  Våra höns fick gå ute i det fria då och när man  hade dörren öppen så hoppade han in och gick raka vägen in i köket där han stod och hoppade upp mot kylskåpet. Han visste att där fanns det gott i gott...och gott i gott fick han i stora lass.
Ostkrokar var hans farvorit så han var lik mig i den bemärkelsen. ..
En gång fick han ha dockkläder på sig  då han  blev skjutsat i dockvagen av Emma som en liten bäbis. Och tuppen tyckte att det var kul....
Nog om detta nu....

Köket är på god väg att bli färdigt nu, det ska upp lite nya bänkar och så är det tapetseringen kvar och det blev jättefint med det nya klickgolvet i grått.
Jag har i alla fall omsatt lite örtkryddor också som står på köksfönstret nu och som förhoppningsvis kommer att växa till sig så att jag kan anlägga den där vackra örtaträdgården i sommar.
Ja, det är mycket man vill göra i sommar men jag har bestämt mig för att åtminstonde försöka tänka realistiskt och göra en sak riktigt i alla fall...

Ganska morgonpigg känner jag mig faktiskt så härommorgonen gick jag upp jättetidigt och tänkte chocka mina  väldigt extrema morgonpigga arbetskamrater, som brukar infinna sig på jobbet extremt tidigt.  Så jag tänkte att nu jävlar ska här visas att jag också kan.....Så jag knatade till jobbet men jag kände mig lite för trött egentligen och jag kan ju vara lite småsur ibland och lättantändlig så mina arbetskamrater tycker nog att jag skall komma den vanliga tiden och låta dom vara ifred med sina invanda rutiner på morgonen, vad dom nu menar med det...hi,hi
Nog om detta nu.....
.
Nu kan jag le igen för jag har en ny blänkande, vit fin tand och det är så härligt att le igen utan att behöva skämmas över en ful tand i munnen.  Jag skulle ha gjort det här för länge sedan, men min tandläkarskräck har satt stopp för detta...under en väldigt lång tid....
Nåväl, jag befann mig hos tandläkaren tidigt på morgonen och tårarna började rinna innan jag ens hunnit satt mig tillrätta i undersökningsstolen.
Under tiden jag fick bedövningssalvan så hade jag hunnit med tusen frågor om ifall det gör ont och hur länge det skulle ta att dra ut tanden och plötsligt så hade jag hunnit fått bedövningsspruta också, utan att märka det.  
Sen så fortsatte jag att svammla och skaka och det kändes som om jag höll på att svimma eftersom jag inte andades normalt och vips så fick jag titta upp. Och då fick jag se en röd ful konstig rot mellan tandläkarens pekfinger och tumme. 
Och jag hade inte känt någonting och jag grät och var tacksam över att det gått så fort och att tanden var ute och jag kände mig så duktig. Jag t o m sa til min tandläkare att jag älskade henne...
Förstår ni att jag är glad....
Hej då... nu är det slut på fikarasten...

Kommentarer
Postat av: Jannike

Herregud vad du är underbar, du skriver så otroligt mysigt!! Jag skulle velat vara din tandläkare oxå
;-)... ja, i alla fall efteråt!!

Lycka till med kök, örtagård och allt vad det är - när jag läser om allt det där så kan jag verkligen LÄNGTA efter att få bo i ett eget hus, hur litet det än må vara, på "sia om" nånstans.... där man kan ha djur fritt utan diskussion...

Kram vännen!!

2008-04-04 @ 12:36:38
URL: http://pyret07.blogg.se
Postat av: MK

Äntligen!! Jag kollar varje dag om det kommit några nya kåserier på din blogg, för du skriver alltid så underfundigt i dina inlägg.

Tycker som du att det är så härligt att få fräscha till hemma, om det så bara är med lite färg eller nya gardiner. Känns som terapi när man håller på.

Ha´de´

2008-04-04 @ 13:38:23
URL: http://morma.blogg.se/
Postat av: beritdolores

Hej Jannike och MK!
Tack för att ni tycker om det jag skriver. Det är ju alltid roligt att kunna glädja nån med ord..
Ett hus på "sia om" låter härligt, det förstår jag.
Och en ny färgklick hemma piggar allltid upp.
Kram till er....

2008-04-04 @ 14:25:05
Postat av: Jannike

Förresten Berit - kommer du ihåg Partylite-visningen hos mamma på söndag kl 16?? kanske du kan hämta din tandkräm då?? Om du inte redan gjort det alltså???

Kram igen!!

2008-04-04 @ 18:22:07
URL: http://pyret07.blogg.se
Postat av: beritdolores

Hej !
Jag kommer och då tar jag tandkrämen o pengar tar jag med...
Och kram till dig med.

2008-04-04 @ 21:46:24
Postat av: Emma

höhö mami då, tuppen springer och sätter på alla hönsen hahah

2008-04-05 @ 11:52:53
URL: http://memzz.blogg.se
Postat av: Catarina

Åhhhh!
Vad jag längtar till er!!!! Det händer alltid ngt och ni är många i familjen. Att kliva upp här en lördagsmorron är inte lika kul som hos er. Jag är helt solo o inte får jag besök heller. Försöker hitta lägenhet i stan, så jag får närmre till pojkarna o vännerna. Jag är så jävla less.
kram, kram till er alla....speciellt dej dolores.

2008-04-05 @ 17:05:08
Postat av: alias Kvasthilda

Hihi. Åt Kalle ostkrokar? Å andra sidan åt Freja djupfrysta ärtor ("katter är utpräglade köttätare" - jaså???)

2008-04-05 @ 21:01:49
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se
Postat av: beritdolores

Hej !
Usch, det låter inget kul att du är less så jag tycker faktiskt Catarina att du skall komma hit till sista april. Då får du följa med trion på spelning igen i Lien, hi...
Och du Gun Freja kommer jag ihåg, hon var så fin. Tuppen Kalle tyckte om ostkrokar och jag minns då jag skjutsade Kalletupp ner på Skolan då Emma gick på Gisselgård. De skulle ta med sig ett gosedjur som de tyckte om och berätta om det. Så Emma skulle visa upp tuppen och berätta om honom för sina klasskamrater.Jag tog tuppen i famn och skjutsade ner han till skolan oc h då hade vi med oss ostkrokar så han skulle hålla sig lugn. Så han fick pröva på att gå i skolan en stund också tupptoken där.
Kram till er båda...

2008-04-05 @ 21:13:24
Postat av: Marie

hmmmm........spelning i Lien? Behövs det någon som ser till att det släcks och låses :-)

2008-04-06 @ 22:37:06
Postat av: beritdolores

Hej Marie !
Jo, det kanske behövs nån som ser till stället, du kommer väl, hi ?
Kram från Berit

2008-04-07 @ 09:06:09
Postat av: Jannike

Jag vill oxå vara med och stänga... ;-P

Kram på dig!!

2008-04-07 @ 23:06:46
URL: http://pyret07.blogg.se
Postat av: beritdolores

Jannike !
Klart att du skall det.....

2008-04-08 @ 06:06:26
Postat av: Marie till Jannike

.....om du stänger så kan jag släcka - borde kunna bli ett bra avslut :-)

Kramen till er

2008-04-10 @ 22:29:36
Postat av: Jannike

ja Marie - för fan, det låter himla bra!!!

2008-04-10 @ 22:48:18
URL: http://pyret07.blogg.se
Postat av: Jannike

Hej igen Berit!!

Hörde va Jocke att du ska följa med Bosse till Lycksele... åh, vad avis jag blev!! Jag har inte varit där sen jag föddes på BB i staden för snart 42 år sen... Dessutom erbjöd Jocke mig att hänga på! Tänk va´ kul det skulle varit - mne jag kan inte, för Mimmi ska ha dansuppvisning på gamla teatern på söndag... och det ska sminkas till katt och allt vad det är!!

Hoppas du får riktigt roligt!

Kram från Jannike

2008-04-11 @ 00:16:26
URL: http://pyret07.blogg.se
Postat av: beritdolores

Hej Jannike !
Jag skall inte åka, jag orkar inte, jag ska bara ta det lugnt i helgen. Men, men, kan vi inte bestämma nåt längre fram, kanske Sundsvall ?
Hej då från Berit

2008-04-11 @ 08:41:06
Postat av: Jannike

Jaså... vad tråkigt... Men - jag siktar gärna in mig på Sundsvall; jocke frågade faktiskt om jag inte skulle följa med dit istället då? Tänk vilket röjar-party vi skull kunna ha!! Då kan man ju slinka upp på ett rum istället för att slösa pengar i en bar... ha ha!!!

Kram, saknar dig!!

//Jannike

2008-04-11 @ 10:19:38
URL: http://pyret07.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0