Inredning,kompostering o hjärnsläpp....

Hej !
Jag hade tänkt mig en skön avkopplande lördag med en låååång sovmorgon till att börja med.
Men jag vaknade redan vid sju av kaffedoftens härliga arom då min man var uppe med tuppen och höll på att packa, hjälp säger jag då...  Allt för byn gänget skulle åka  upp till Lycksele tidigt, så allt stök kring detta gjorde att min trötthet försvann och jag blev pigg som bara den..... 
När jag blev ensam och det var fritt fram att släppa ut fantasin, så började jag på att inreda i mitt nytapetserade blåa kök.
Jag spikade upp lite tavlor och flyttade runt lite krukor, blommor, vaser och en massa tjorv här och var och alla dessa stenar som jag samlat på mig då jag har varit på semester.
Ja, jag älskar nämligen stenar och dom ligger lite här och var i huset. Men jag har så svårt att bestämma mig vart allt skall stå och jag vill att det skall se harmoniskt ut och fint.. Men efter nåt tag så blev jag rätt så nöjd i alla fall så nu är det mycket grönt och blått i vårt kök.. 

Kompostering, detta ord har jag nu hört i några dagar från min äldsta dotter Hanna.  Hon har pratat varmt om detta då hon sagt - mamma nu har jag köpt en "komposteringsanordning" på Granngården. Och den skall visst vara såååå bra,  så nu ska jag börja på att kompostera. För det här går inte längre med sophanteringen.... vi fyller ju en hel jädrans soptunna på en vecka......
Efter en god middag hos Hanna igår så frågade jag var hon hade denna fantastiska "kompostgrej" jag vill ju se den?
- Öh, i bilen står den, fortfarande... !
- I bilen !!?? men du kan väl inte kompostera i bilen ?
-  Nä, det är klart, (dumgök), men för att börja med komposteringen så måste jag först fylla botten med GRENAR !!!
- Jaha ?
- Jovisst och för bara någon dag sedan var nästan all snö borta och nu, ja du ser ju, nu är det ju fullt av snö 
   och VAR HITTAR JAG GRENAR NU !!!???
- Jamen,  se dig omkring min dotter, du har vidder av skog runt omkring dig, det är både tallar, granar, björkar och allt vad det är som finns ute i vår herres hage, så grenar hittar du säkert så du kan påbörja din kompostering....
Öhöhöhöhöh......fasiken också morsan, du har rätt........ Hjärnsläpp eller !!!! hi, hi.....(nu får jag säkert igen....)
Jag håller också på med sophantering, och så har jag en "kasa" bakom häcken...men jag ska införskaffa en riktig kompostgrej...
Innan jag började med denna sopsortering så stod man ju där vid sorteringen (vad fasen heter det..nåväl..)  och skämdes med ett högrött ansikte då man hade med sig en massa kassar med en massa läskiga och äckliga förpackningar som man lagt i en enda röra. Men jag tröstade mig med att jag har ändock tagit mig hit med gegget. Och alla dessa öl och vinflaskkor som man samlat på sig månadsvis som jag stoppat undan nere i källaren och stängt in i ett rum som vi inte använder till nåt särskilt och rätt som det är har det varit överfullt.
Och då man har ryckt åt sig nån kasse från detta läskiga rum och tanken slagit  mig, herregud har vi fått i oss allt detta. Ja, det kanske inte är så konstigt att man har bukhäng.....hi,hi 
Nej, så en lördag tog jag mod till mig och tog några säckar in på affären och pantade, det tog en stund och pengar blev det, till lite mjölk och så och även så skänkte jag en slant till behövande....Sen bar det iväg till insamlingen med 3 stora sopsäckar full med diverse flaskor och krossat porslin och jag hoppades då att ingen skulle komma och se bedrövelsen. Vad ska folk tro ? Vilken slarver eller....
Men icke sa nicke, folk kom det och jag var inte ensam om detta fenomen såg jag.  
Alla har ju jättemycket skräp, nja, inte dessa ordentliga "tanter" förståss, de är så ordentliga med sina väl urdiskade flaskor och burkar som blänker som bara den... Så jag tänkte, jag vill också bli så där ordentlig, så när vi for på Ikea sist, så inhandlade jag låder för sopsortering. Och det fungerar så bra....jag håller på att bli som dessa ordentliga tanter nu....
Fast jag har slarvat en gång, då jag  inte hade fyllt upp soptunnan och man betalar ju en bra slant för sophämtning så jag tog bara och knöt ihop hela skiten istället och fyllde upp tunnan. Jag kände mig lat.... Usch och fy för mig....
Nej nog om detta nu.....
Nej nu ska jag sätta mig ner och lyssna och ta ut lite låtar för vi har lite spelningar på gång nu och det känns jätteroligt....Blueshälsningar från Berit....och ha en skön söndag...

Kommentarer
Postat av: Jannike

Bra att du tänker på miljön Berit.... det är aldrig försent vet du;-) Jag tillhör en blandning - vi har sorterat länge, men det är ändå alltid äckliga påsar jag tar med mig ner till soprummet, för jag har inte plats att dela på grejerna redan härhemma - så allt ligger i samma äckliga kasse!!!

Kram!!

2008-04-13 @ 16:10:00
URL: http://pyret07.blogg.se
Postat av: beritdolores

Hej !
Skönt att höra att du är lika duktig som jag...hi
Vi hörs kram från mig

2008-04-13 @ 16:50:49
Postat av: Jannike

Gratta Bosse idag!

2008-04-14 @ 15:35:42
URL: http://pyret07.blogg.se
Postat av: Jannike

Pst.... du har väl läst mitt inlägg om vad vackra vi är, alla vi kvinnor - oavsett skavanker - och tittat på videon med Mika - även om du inte gillar dom eller låten, så är videon sevärd (!) och nog så viktig.... apropå allt det här med vikt hit o dit.... "ha ha"

Hoppas ni haft en skön o rolig kväll!

Kram från mig/Jannike

2008-04-14 @ 20:57:47
URL: http://pyret07.blogg.se
Postat av: Emma

Syster yster,var haru gömt ditt blonda hår ;)

2008-04-15 @ 17:48:20
URL: http://memzz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0