"Lås opp slotte...."

Ja, här sitter jag på kvällskvisten och känner mig lite tom...det har varit främmande här hela julhelgen och igår for de sista gästerna härifrån...
Efter att ha haft det trevligt och mysigt  så blir det så abrupt tomt på nåt sätt, så tyst och så lugnt...
Dessutom så for min yngsta iväg också och det känns i maggropen !
Hon bor alldeles för långt borta nu !!!!!,
Jag saknade henne innan jag ens hunnit vinkat av henne..Ja, jag erkänner att jag är väldigt fjantig även om jag anser att det är nyttigt att röra på sig och uppleva saker och ting, men ändå, suck.....det är tungt att klippa av navelsträngen ibland....
Jag har varit fastkjedjad vid spisen större delen av julen och befann jag mig utanför denna "Zon", så skrek nästan mina nära av häpnad om jag befann mig utanför denna "zon"..Skämt å sido...men visst är det mycket stök och matlagning denna så kallade fridfulla tid !
På julafton hoppade jag mellan Kalle Anka och spisen och när tonerna av "Ser du stjärnan i det blå"  ja, då rann mina tårar, så gör dom jämt, det är så högtidligt tycker jag.
Minnen från min egen barndom och de förväntningar man hade då och vad roligt allt var, ja, det känns lite nostalgiskt faktiskt.. 
Jag tänker på de nära, som inte längre finns hos oss och de nära som ännu finns, men som inte kan eller är sjuk eller av annan anledning inte kan närvara...
Så egentligen, så tycker jag att julen är ganska vemodig trots allt....
Pratade med en mycket nära släktning ikväll som inte "skrä" orden inte..
Vi pratade om de stackars uteliggarna och vad många det var som frusit ihjäl, fruktansvärt !
- Nä fy fan, lås opp slotte å släpp in folke, så får dom gå och lägge sig te nå fint e rum där !
Och jag håller med....
Nyårslöfte ! Nej, sånt har jag slutat med, det är liksom ingen mening....
Men jag drömmer mig bort i denna kyla...Jag drömmer mig bort att jag är, nja, kanske i Frankrike i nån mysdruvodlingshögslättsby och där, där är jag och har öppnat en liten, nja, en slags matpubaktig servering.
Där skall min specialitet vara plättar, kams och goda pajer som jag gör till mina  gäster. Sen så skulle jag ha musiker som veckovis kom och spelade. Tänk vad mysigt !
Nu ska jag lägga mig och fortsätta drömma !


Kommentarer
Postat av: Jannike

Mycket klok nära släkting!

2010-01-06 @ 22:55:54
URL: http://pyret07.blogg.se/
Postat av: ilona

va gjorde man i dystra, kalla, mörka januari utan drömmar, själv har jag slagit ner mina påsar i thailand i mina drömmar, men ja tar nog vägen förbi din druvodling oxå.

2010-01-11 @ 12:16:29
Postat av: Beritdolores

Hej på er !

Ja, de äldre är kloka i många avseenden !



Drömmar måste man ha ! Välkommen förbi min druvodling!

2010-01-12 @ 08:18:27
URL: http://svenningson.se
Postat av: Emma

Flytta till Frankrike, va häftigt =)=)=)

PUSS SAKNAR DIG.

2010-01-23 @ 13:38:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0